Roetfilter diagnose
Voorkom schade aan uw auto en bespaar op uw brandstof.
Onder hoge druk reinigen wij met specialistisch apparatuur uw roetfilter.
Klaar terwijl u wacht! Dit kan alleen bij Turbo Center Zwolle!
Knippert er in uw display het roetfilter ? Dat betekend vaak dat uw roetfilter verstopt is
U zult vast denken dat het een behoorlijke rekening zal worden, maar gelukkig valt dat bij Turbo Center Zwolle mee. In plaats van de vervanging van uw roetfilter, kunnen wij uw eigen roetfilter reinigen. Hier hebben wij zeer geavanceerde apparatuur voor.
Ieder onderdeel dat te maken heeft met het roetfilter wordt compleet gereinigd onder hoge druk en zal zorgen voor een brandschoon resultaat.
Daarnaast hebben wij diverse gereviseerde complete roetfilters op voorraad.
Een Gereinigde/Gereviseerd Roetfilter voorkomt een kapotte turbo of motor en verbruikt bovendien minder brandstof. Daarnaast zorgt het voor een betere Co2 uitstoot waardoor u een stuk milieu bewuster zult rijden. Uw roetfilter wordt weer als nieuw bij Turbo Center Zwolle.
Tegenwoordig zit er in veel voertuigen met een dieselmotor, een roetfilter ingebouwd. Dit is om de verspreiding van schadelijke roetdeeltjes in het milieu te verminderen. Maar het ingebouwde roetfilter kan helaas zorgen voor problemen.
De roetdeeltjes welke in de uitlaatgassen zitten, worden omgezet naar CO2 door middel van het roetfilter. Hier is extra warmte voor nodig. Deze warmte wordt verzorgd door het motormanagement, die een na-inspuiting van de brandstof regelt. Dit hele proces wordt regenereren genoemd.
Een roetfilter kan helaas op verschillende manieren verstoppen. Hieronder een aantal oorzaken op een rijtje;
- Wanneer er onvoldoende warmte is, loopt de omzetting gevaar en kan het filter vol raken.
- Door een slechte verbranding kan het voorkomen dat er overmatig veel roet ontwikkeld wordt. In het ergste geval zelfs zoveel dat het roetfilter het niet kan bijbenen.
- Wanneer er een additief gebruikt wordt om de regeneratie te versnellen, blijft er een klein beetje restproduct achter in het roetfilter. Dit residu kan niet worden geregenereerd en zal zich op den duur gaan ophopen.
- Een temperatuursensor dat kapot is waardoor er geen regeneratie meer plaats kan vinden.
Daarnaast wordt er tijdens de gehele levensduur een beetje as uitgestoten door de motor. Dit as is afkomstig van brandstof en motorolie. Dit as kan niet door het filter heen, wordt ook niet geregenereerd en blijft dus achter. Op de lange duur neemt het een behoorlijke plaats in, dat niet meer gebruikt kan worden voor het omzetten van roet naar CO2, Hierdoor zal ook de omzetting van roet problematisch worden.
Het resultaat van dit alles is echter dat de doorstroom in het uitlaatsysteem sterk afneemt. Gelukkig wordt dit door het motormanagement in de gaten gehouden en meet daarvoor de tegendruk in de uitlaat, voor het roetfilter. Mocht deze te hoog oplopen, dan zal het motorstoringlampje op het dashboard gaan branden.